لا يوجد مباريات اليوم في أولمبياد باريس 2024 - كرة قدم

جميع المباريات

إعلان

"خلاف المدرب والشقيقة الكبرى".. يلا كورة يكشف تسلسل أزمة الدراجات بين "شهد وجنة" قبل الأولمبياد

شهد سعيد وجنة عليوة

شهد سعيد وجنة عليوة

قبل 3 أشهر وتحديداً في شهر أبريل الماضي، حدثت أزمة كبرى شهدتها بطولة الجمهورية للدراجات وتحديدا في منافسات فردي السيدات، إذا تعرضت اللاعبة جنة عليوة لإصابات قوية بعد حادث ارتطام بزميلتها في المنتخب الوطني شهد سعيد، قبل أمتار قليلة من نهاية السباق، لتسقط على الأرض، قبل أن يتم نقلها إلى المستشفى.

وبعد هذه الواقعة، ظهرت شهد سعيد لاعبة المنتخب المصري للدراجات، ضمن صور البعثة الرسمية المصرية المقرر مشاركتها في أولمبياد باريس القادمة.

ومن المقرر أن تبدأ أولمبياد باريس في الفترة بين 26 من الشهر الجاري، وحتى 11 من شهر أغسطس.

ونستعرض لكم كواليس والتسلسل الزمني لأزمة الثنائي جنة عليوة وشهد سعيد، كما سردها مصدر في تصريحات خاصة ليلا كورة.

بدأت الحكاية خلال بطولة الجمهورية التي أقيمت مؤخرًا وبالتحديد في أبريل الماضي، عندما أصيبت اللاعبة جنة عليوة باشتباه في ارتجاج في المخ مع كسور في الضلوع، بعد اصطدامها بلاعبة المنتخب شهد سعيد في الأمتار الأخيرة للسباق.

ولكن اصطدام اللاعبتان كان بعمد من شهد لإبعادها عن الحصول على المركز الثالث والتتويج بالميدالية البرونزية، لتفوز شهد.

هجوم حبيبة عليوة

بعد هذا الحادث، خرجت حبيبة عليوة الشقيقة الكبرى لجنة، لتقدم بلاغا للنائب العام ووزارة الشباب والرياضة تتهم فيه شهد سعيد بمحاولة القتل العمد، ما أدى لاحتجازها وعرضها على النيابة العامة، التي بدورها أخلت سبيلها لاحقًا.

وكتبت حبيبة عليوة عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "انستجرام": "متأهلة إلى أولمبياد باريس تحاول قتل لاعبة في سباق الجمهورية عن قصد؟ كل الناس المتابعة الدرجات عارفة يعني اية النادي المعتاد يكسب في البنات يخسر كأس البطولة؟، كل الناس عارفة إن أي حد بيحاول يظهر جديد (يبطل - يتشطب) لكن نحاول نموته عشان نكسب الكاس ونتيجة الفرق دي جديدة".

وأضافت: "بعد الخسارة في فردي ضد الساعة وفرق ضد الساعة والتشكيك في قدرات لاعبة دولية كانت في المنتخب و(اتقال ان في ماتور في العجلة ) مش إن ممكن يكون في مكسب وخسارة عادي و إن الفرق أصلا 16 ثانية؟ حكام البطولة كلها كانو بيفكو العجلة عشان يشوفو (الماتور)، ونفس الحكام سابو جنة على الأرض و عربية الإسعاف مفيش فيها مسعف؟، ومحدش عملها من باب الواجب يتصل يعبرنا يشوف حصل فيها اية؟ شهد هربت بعد البطولة والظابط طلبها وقال شهد هربت وتيجي حالا قالو بتغير و مع العلم جت بنفس اللبس بتاعها عادي وخافو
عشان الظابط شاف إن هي إنسانة مش طبيعية وإن دا غل وإنها معندهاش أخلاق رياضية ولا تصلح تمثل مصر في بطولة".

وتابعت: "الطبيعي كانت تيجي تشوف منافستها بعد ما وقعتها بس دا يبين انها كانت متعمدة إن دا يحصل ما هيخسر اكتوبر ازاي و هما اتنين قدام؟ نقطعها مش هنعرف نوقعها أو نموتها الاقرب وخلاص كدا كدا هنهددهم و دا الي حصل، جنة جالها كسر في الكتف بتعالج في أكثر من 45 علي الاقل و فقدان مؤقت في الذاكرة و كدمات في جسمها كلة و تشنجات؟ جنة بتموت من الوجع في مستشفي مخدتش فيها مسكن إلى الساعة 8 لحد ما شهد شرفت على القسم".

وأوضحت: "شهد في القسم بتضحك و مش فارق معاها ان في واحدة كانت هتموت وكانت (بتتوج) عشان هي عملت المطلوب ان نادي اكتوبر ميتحسبش لية ميدالية فرق، شهد كانت بتضحك في القسم و الظابط قالها هو انت ازاي مش خايفة؟، شهد بصحتها وجنة ولا احنا عارفين ننام، شهد هتطلع من النيابة علي رجليها بتضحك و جنة بنشلها عشان مش قادرة تقف، شهد منزلش منها دمعة واحدة حتي خوف من وجدها في قسم او خوف علي البنت؟".

وأتمت: "وبس كل الناس حكام مدربين منظمين ينامو عادي و محدش حاسس حاجة و كمان كام شهر نطلع نقول بطلة اولمبياد".

Image

رد شهد سعيد

ومن جانبها ردت شهد سعيد عبر "ستوري انستجرام" بإعادة نشرها لأحد المنشورات: "قتل إيه يا جدعان، أنا بوقف الفيديو علشان كله ياخد باله من العجلة بتاعة شهد، ركزوا انتوا لو ناس فاهمة عَجَل (دراجات) هتعرفوا إن واحدة زي شهد دي لاعبة سبرنت".

وأضاف المنشور: "ركزوا في الفيديو هتلاقوا إن شهد كانت هتقع أصلًا، العجلة (الدراجة) مالت منها جامد ودا طبيعي بسبب المجهود اللي هي عاملاه، وكلنا بنتعرّض لنفس الموقف.. كلنا بندوخ وفي ناس مننا بيغمى عليها، كمان هي كانت هتقع وده غصب عنها، عشان كدة خبطت في زميلتها".

وأكمل المنشور: "هي لو قاصدة تعمل كدا كانت هتكمل بعد ما وقعتها، إنما هي وقفت على رجليها وبعدين لو على المكسب، دا أصلا مش تخصص شهد يعني مش هتستفاد من البطولة دي كلها بأي حاجة ولا حتى هتاخد نقط، وهي كدا كدا اتأهلت للأولمبياد".

واختتم المنشور: "هي وزميلتها مفيش معاملة بينهم أصلًا ولا بالحلوة ولا الوحشة، وبعدين من إمتى والسياسة بتدخل في الرياضة؟ يعني اللي بيمارس رياضة لازم يكون قد إصاباتها.. وتقريبًا كل لاعيبة مصر جالهم إصابات ومحدش اتكلم ولا حد قال حاجة علشان دي رياضة والمفروض أنا خايف على نفسي يبقى ملعبش أحسن وخليني في البيت".

Image

دفاع مدرب منتخب مصر للدراجات عن شهد

وبعدها خرج محمد إبراهيم المدير الفني لمنتخب مصر للدراجات على واقعة اصطدام اللاعبة شهد سعيد بزميلتها جنة عليوة، ليدافع عن شهد سعيد وأنها لم تتعمد الاصطدام بزميلتها جنة عليوة.

وقال محمد إبراهيم في تصريحات عبر برنامج "الحكاية" على قناة "ام بي سي مصر": "شهد لو متعمدة توقع جنة هتيجي توقعها عند خط النهاية؟! وأصلا مفيش سابق منافسة أو خلاف بينهم عشان تعمل كده".

وتابع: "دي إصابة واحتكاك ملعب.. وشهد مش لاعبة مشاغبة عشان تعمل كده.. لكن فوجئنا إن جنة عملت فيها محضر وبتتهمها بمحاولة القتل.. هو راموس لما خبط صلاح راح عمله محضر في القسم!".

وأتم: "لما فوجئت إن جنة عاملة محضر في الشرطة، أخدت شهد وروحنا نطمن على جنة والبنت تصالحها، لكنها رفضت هي ووالدتها وقالت هاخد حقي بالقانون".

أزمة سابقة بين المدرب والشقيقة الكبرى

وأوضح مصدر في تصريحات خاصة ليلا كورة، أن هناك أزمة سابقة جمعت محمد إبراهيم وحبيبة عليوة الشقيقة الكبرى لجنة عليوة في عام 2021، بسبب مشكلة شخصية، ليتم إيقافها ومنذ هذا الوقت لا تشارك حبيبة عليوة في المسابقات المصرية وأصبحت تشارك في المسابقات في دولة الإمارات.

قرار بالإيقاف وتوضيح

وبعدها قرر الاتحاد المصري للدراجات لإيقاف اللاعبة شهد سعيد لمدة عام وتوقيع عليها غرامة مالية مقدارها 100 فرانك سويسري.

وأوضح مصدر في تصريحات خاصة ليلا كورة، أن إيقاف شهد سعيد يقتصر على الإيقاف المحلي فقط، لذلك تم اختيارها ضمن بعثة مصر في أولمبياد باريس 2024.

وأشار المصدر إلى أن شهد سعيد ستشارك في أولمبياد باريس 2024، ضمن مسابقات المضمار للدراجات وليس مسابقات السبرينت التي حدث خلالها الحادث.

رد وزارة الرياضة

وعلّق محمد الشاذلي المتحدث الرسمي لوزارة الشباب والرياضة، على مشاركة شهد سعيد والتي ستشارك في سباق الدراجات بأولمبياد باريس 2024.

وقال "الشاذلي" في تصريحات خاصة عبر "يلا كورة" اليوم الأربعاء، :"الوزارة ليست من تقرر مشاركة اللاعبين من عدمها في الأولمبياد، الأمر يعود إلى الاتحاد المحلي والدولي للعبة".

وأتم: "في واقعة شهد سعيد طلبنا تقرير من الاتحاد المحلي للعبة وتم فرض عقوبات على اللاعبة وإيقافها وتغريمها ثم عادت للمشاركة كما يحدث مع لاعبي كرة القدم بعد العقوبات، مشاركتها أمر فني يعود إلى اتحاد اللعبة وليس الوزارة".

رد اتحاد الدراجات

كشف وجيه عزام رئيس الاتحاد المصري للدراجات، الموقف النهائي من أزمة شهد سعيد، إذ قال في تصريحات خاصة ليلا كورة: "سفر شهد سعيد مع البعثة المصرية؟ لو أخطأت لاعبة في أمر ما، ومنعتها من السفر هل سأعاقب اللاعبة أم سأعاقب منتخب مصر؟".

وأضاف وجيه عزام: "لا التفت للاحقاد لكن نتقي الله في عملنا ومن ثم نتخذ القرار المناسب".

وأكمل رئيس الاتحاد المصري للدراجات: "هناك جلسة ستنتهي بعد ما يقرب من ساعة وسنتخذ فيها القرار النهائي بشأن اللاعبة شهد سعيد".

فيديو قد يعجبك:

التعليقات

تطبيق يلا كورة

تابع الأحــداث الرياضيــة و حــمــل التطبـيق الآن

appimg